Marcin Wynimko

adwokat

Jestem prawnikiem, który lubi biznes i podziwia przedsiębiorczość. Zajmuję się prawem gospodarczym oraz podatkowym. Wierzę, że skuteczne i efektywne doradzanie przedsiębiorcom wymaga nie tylko szerokiej wiedzy prawniczej i pracowitości, ale również zrozumienia działalności i otoczenia w jakim funkcjonują przedsiębiorcy.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

VAT przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej

Marcin Wynimko23 marca 2020Komentarze (0)

VAT przy likwidacji

Co się dzieje z podatkiem VAT przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej? Likwidacja działalności wiąże się z szeregiem formalności, które należy dopełnić. Jedną z nich jest konieczność wypełnienia tych związanych z podatkiem VAT. Warto o nich pamiętać, żeby nie było konieczności toczenia bojów z organem. Szczególnie wtedy, kiedy już dawno zapomnisz o tym, że ją prowadziłeś.

Spis z natury

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisem z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Spis z natury ustala dochód jaki podlega opodatkowaniu za rok podatkowy, w którym likwidowana jest działalność gospodarczą. Czyli ustala kwotę podatku należnego jaką należy wpłacić do urzędu.

Spis z natury obejmuje towary zakupione podczas prowadzenia działalności gospodarczej udokumentowane fakturą. I to niezależnie od tego czy podatnik skorzystał z prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ich nabyciem, czyli:

– materiały podstawowe i pomocnicze,

– towary handlowe,

– wyroby gotowe,

– półwyroby,

– produkcja w toku,

– braki i odpady.

Ważne! Nie zgłasza się do urzędu skarbowego zamiaru sporządzania spisu z natury. Zamiast tego dołącza się informację o jego wykonaniu do ostatniej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Oczywiście składanej za okres, na który przypada data likwidacji działalności.

Wyrejestrowanie z VAT

Obowiązkowo należy wyrejestrować się z VAT poprzez złożenie formularza VAT-Z naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.

Zgłoszenie zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej możliwe jest również elektronicznie, poprzez portal podatkowy.

Oczywiście poza wypełnieniem obowiązków związanych z podatkiem VAT, przedsiębiorca likwidujący działalność gospodarczą musi zadbać o dopełnienie pozostałych formalności związanych m.in. z rozliczeniem pracowników, wykazem majątku na potrzeby podatku PIT oraz wykreśleniem działalności z CEIDG.

Zamykając swoją firmę pamiętaj o powyższym. Rozliczenie Vat przy likwidacji działalności gospodarczej nie jest tak skomplikowane jak może się wydawać. Warto zacząć od nowa bez starego bagażu.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 509 337 400e-mail: marcin@wynimko.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Marcin Wynimko Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Marcin Wynimko z siedzibą w Białymstoku.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem marcin@wynimko.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: