Co się dzieje z podatkiem VAT przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej? Likwidacja działalności wiąże się z szeregiem formalności, które należy dopełnić. Jedną z nich jest konieczność wypełnienia tych związanych z podatkiem VAT. Warto o nich pamiętać, żeby nie było konieczności toczenia bojów z organem. Szczególnie wtedy, kiedy już dawno zapomnisz o tym, że ją prowadziłeś.
Spis z natury
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisem z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Spis z natury ustala dochód jaki podlega opodatkowaniu za rok podatkowy, w którym likwidowana jest działalność gospodarczą. Czyli ustala kwotę podatku należnego jaką należy wpłacić do urzędu.
Spis z natury obejmuje towary zakupione podczas prowadzenia działalności gospodarczej udokumentowane fakturą. I to niezależnie od tego czy podatnik skorzystał z prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ich nabyciem, czyli:
– materiały podstawowe i pomocnicze,
– towary handlowe,
– wyroby gotowe,
– półwyroby,
– produkcja w toku,
– braki i odpady.
Ważne! Nie zgłasza się do urzędu skarbowego zamiaru sporządzania spisu z natury. Zamiast tego dołącza się informację o jego wykonaniu do ostatniej deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Oczywiście składanej za okres, na który przypada data likwidacji działalności.
Wyrejestrowanie z VAT
Obowiązkowo należy wyrejestrować się z VAT poprzez złożenie formularza VAT-Z naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
Zgłoszenie zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej możliwe jest również elektronicznie, poprzez portal podatkowy.
Oczywiście poza wypełnieniem obowiązków związanych z podatkiem VAT, przedsiębiorca likwidujący działalność gospodarczą musi zadbać o dopełnienie pozostałych formalności związanych m.in. z rozliczeniem pracowników, wykazem majątku na potrzeby podatku PIT oraz wykreśleniem działalności z CEIDG.
Zamykając swoją firmę pamiętaj o powyższym. Rozliczenie Vat przy likwidacji działalności gospodarczej nie jest tak skomplikowane jak może się wydawać. Warto zacząć od nowa bez starego bagażu.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }